Suomalainen työ ry on myöntänyt Rääkkylässä toimivan Perinne Kamppurin perinneikkunoille ja -oville sekä mökki-ikkunoille ja -oville Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa valmistetusta tuotteesta. Käsityönä mittatilauksena valmistetut tuotteet sopivat perinnerakentamiseen, arvorakennuksiin ja koteihin, joissa arvostetaan puun luonnollista kauneutta.

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Merkki voidaan myöntää tuotteelle, joka on valmistettu Suomessa. Lisäksi suomalaisten kustannusten osuus tuotteen omakustannusarvosta, eli kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia. Perinne Kamppurin perinneikkunoiden, perinneovien ja mökki-ikkunoiden ja ovien kotimaisuusaste on keskimäärin 97,5 prosenttia. Laskelmassa otetaan huomioon kaikki tuotteeseen kohdistuvat kustannukset.
Yrityksen markkinointi- ja viestintävastaava Katariina Kamppuri keksi hakea yritykselle Avainlippu-tunnuksen Perinne Kamppurin tuotteiden korkean kotimaisuusasteen esilletuomiseksi.
– Avainlippu kertoo kuluttajalle jo yhdellä vilkaisulla, että ostopäätöksellä tuetaan suomalaista työtä ja osaamista. Meille kotimaisuus on ollut itsestäänselvyys koko yrityksen olemassaolon ajan, mutta itse ei olla osattu aiemmin nostaa sitä esille.
– Selvitimme samalla myös tuotteidemme valmistuksessa käytettävien materiaalin alkuperän siveltimen karvoja myöten. Suurin osa käytettävistä osista ja materiaaleista valmistetaan kotimaassa: puutavara on peräisin pohjoisen metsistä, maalit kotimaisilta valmistajilta kuten Uulalta ja Teknokselta, pensselit Sokevalta ja lukot tekee Abloy, jatkaa Katariina Kamppuri.
Toimitusjohtaja Juho Kamppuri kertoo puolestaan saadun Avainlipun olevan lupaus siitä, että yritys pitää kiinni juuristaan – laadukkaasta, suomalaisesta työstä.
– On hyvä pysähtyä arvostamaan sitä, mitä kotimainen osaaminen ja omavaraisuus merkitsevät tänä päivänä, enää se ei ole itsestäänselvyys, Juho Kamppuri sanoo.
Suomalaiset tuntevat Avainlipun
Avainlippu-merkki tunnetaan Suomessa erittäin hyvin. Suomalaisen työn liiton tutkimuksen mukaan lähes kaikki yrityspäättäjät ja kuluttajat tuntevat Avainlipun. Avainlippu vaikuttaa merkin tuntevista 68 prosentilla ostopäätöksiin positiivisesti. Avainlippu on myös kaikista vastuullisuus- ja kotimaisuustunnuksista eniten ostamiseen motivoiva (74 %) merkki.
Suomalaisen työn asiakkuuspäällikkö Nina Pohjoiskoski toteaa, että kotimaisen tuotteen hankinta koetaan yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja vastuullisena arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia.
– Kuluttajat liittävät Avainlippuun positiivisia mielikuvia kotimaisuudesta, luotettavuudesta, turvallisuudesta, vastuullisuudesta sekä työllistävyydestä. Avainlipun kautta yritykset voivat viestiä tärkeistä arvoista asiakkaille ja muille sidosryhmilleen. Peräti 94 prosenttia Avainlippua kantavista yrityksistä sanookin, että merkki tukee tuotteiden ja palveluiden myyntiä, Pohjoiskoski kertoo.
Lisätietoja
Juho Kamppuri, toimitusjohtaja,
Perinne Kamppuri Oy,
juho@kamppuri.fi
Nina Pohjoiskoski, asiakkuuspäällikkö, Suomalainen työ ry, nina.pohjoiskoski@
Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Se voidaan myöntää Suomessa valmistetuille tuotteille, Suomessa tuotetuille palveluille sekä kotimaisille verkkokaupoille. www.avainlippu.fi
Suomalaisen työn päätehtävä on pitää huolta siitä, että suomalainen työ ja siitä syntyvä hyvä huomataan. Yhdistys hallinnoi Avainlippu-, Design from Finland ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkkejä ja toimii kotimaisen työn asiantuntijuutta ja työpositiivisuutta edistävänä äänenä. www.suomalainentyo.fi
Perinne Kamppurin tuotteille Avainlippu
Suomalainen työ ry on myöntänyt Rääkkylässä toimivan Perinne Kamppurin perinneikkunoille ja -oville sekä mökki-ikkunoille ja -oville Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa valmistetusta tuotteesta. Käsityönä mittatilauksena valmistetut tuotteet sopivat perinnerakentamiseen, arvorakennuksiin ja
Veljekset Kamppuri Oy:n omistajuus vaihtui, Juho Kamppuri jatkaa ikkunoiden ja ovien valmistusta kolmannessa sukupolvessa
Rääkkyläläisen, perinneikkunoita ja -ovia sekä puusepäntöitä valmistavan, Veljekset Kamppuri Oy:n omistajuus vaihtui kesäkuussa. Veljekset Sauli ja Kalevi Kamppuri möivät koko yrityksen liiketoiminnan Saulin pojalle Juho Kamppurille. Juho Kamppurin tavoitteena